Tidningen Fysioterapis frågor – besvarade (aug 2022)

Tidningen Fysioterapi skriver

Fysioterapi är Sveriges ledande facktidskrift om fysioterapi/sjukgymnastik. Den ägs av fack- och professionsförbundet Fysioterapeuterna, som organiserar landets legitimerade fysioterapeuter/sjukgymnaster. Med vår upplaga på 12 800 når vi majoriteten av alla yrkesverksamma i professionen.

Redaktionen har en journalistiskt självständig roll.

Fråga 1

Tidningen Fysioterapi skriver

1. Vilken åtgärd anser ni behöver prioriteras för att minska bristen på fysioterapeuter?

Svar från Liberalerna Gotland

Gotland är det län som har bäst täckning av fysioterapeuter. (Socialstyrelsens planeringsstöd, 2022, Tabell 3.) Som frågan är formulerad (Vilken åtgärd anser ni behöver prioriteras för att minska bristen på fysioterapeuter?) konstaterar vi då att risken för brist ur Gotlands synvinkel framförallt ligger i återväxten av legitimerade fysioterapeuter. Utbildningen blir då en central fråga, men detta är en statlig angelägenhet där Gotlands regionfullmäktige saknar rådighet. I valrörelsen avstår Liberalerna Gotland från att lägga lokala förslag på statlig politik utan driver de frågorna under mandatperioden tillsammans med våra riksdagsledamöter.

Fråga 2

Tidningen Fysioterapi skriver

2. Vilken åtgärd vill ni prioritera för att fysioterapeuter ska stanna kvar i yrket?

Svar från Liberalerna Gotland

Gotland är det län som har bäst täckning av fysioterapeuter. Vi överlåter åt professionen att avgöra vilka områden som eventuellt behöver prioriteras – inklusive särskilda åtgärder för eventuella bristyrken, och hanterar detta inom ramen för budgetprocesserna.

Vi hänvisar också till de av Liberalerna Gotland tidigare besvarade frågorna från Fysioterapeuternas valundersökning.