Jämställdhet

Jämställdhet är en frihetsfråga för både kvinnor och män

Varje dag inskränks flickors och kvinnors rättigheter. Ojämställdheten och ofriheten märks överallt- i plånboken, i familjelivet, på arbetet och i vården. Även pojkars och mäns liv försämras av begränsande könsnormer. Liberalerna går till val på en heltäckande jämställdhetspolitik som innebär mer frihet för alla.

Stoppas mäns våld mot kvinnor
Vi vill satsa på det förebyggande arbetet för att se till att det första slaget aldrig sker. Det behövs också straffskärpningar som säkerställer att det är förövarens frihet som begränsas, inte offrets. Förbättra kvinnojourernas villkor.

De som måste fly sitt hem har inte tid att vänta i bostadskö
De som måste fly sitt hem har inte tid att vänta i bostadskö. Skulder ska inte hindra ett liv fritt från våld. Därför ska våldsutsatta i hemmet ha förtur till bostäder.

Allt börjar med en bra skola
Ett jämställt samhälle börjar med en trygg förskola och skola där flickor och pojkar möts av samma förväntningar och aldrig begränsas av sitt kön. Lärarna måste ges bättre förutsättningar att förmedla kunskap och skapa studiero.

I Sverige ska jämställdhet gälla alla
Jobb och egenmakt ska vara en självklarhet även för utrikesfödda kvinnor. Vi vill se en snabbare väg in i det svensa samhället genom språkkrav och språkstöd. Hedersrelaterat våld och förtryck ska förpassas till historiens sophög.

Föräldraskapet ska inte vara en kvinnofälla
Vi föreslår en ny och modern föräldraförsäkring så att familjeliv och yrkeskarriär kan kombineras på jämställda villkor.

Skydda Aborträtten
Aborträtten är hotad i vår omvärld. och utmanad även här i Sverige. Liberalerna vill utveckla aborträtten och skydda rätten till abort i grundlagen.